Publikacje


2015
Dariusz Bułka, Mirosław Marciniak

„Nowoczesne technologie w dokumentowaniu oraz rekonstrukcji zdarzeń – system eSURV”

Bezpieczeństwo-policja-kryminalistyka. W poszukiwaniu wiedzy przydatnej w praktyce. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Biblioteka Katedry Kryminalistyki 2015


Słowa kluczowe: rekonstrukcja zdarzenia, tomografia, PMCT, fotogrametria, modele i wizualizacja 3D


Streszczenie »

Jednym z dokumentów oględzin miejsca wypadku drogowego czy zdarzenia kryminalnego jest szkic sytuacyjny. Jest on cennym dowodem procesowym jak również źródłem wielu informacji służących rekonstrukcji zdarzenia oraz dalszych analiz. Szkic powinien charakteryzować się: dużą szczegółowością ujawnionych śladów, ich kompletnością oraz dokładnością wykonanych pomiarów (eliminacja błędów przypadkowych). Zapewnić to mogą nowoczesne narzędzia pomiarowe działające w technologii cyfrowej. Artykuł omawia proces opracowania dokumentacji z miejsca zdarzenia przy użyciu nowego systemu eSURV opartego o elektroniczną stację pomiarową. W pracy zaprezentowano charakterystykę systemu, sposób gromadzenia oraz integracji danych przestrzennych. System eSURV zaprojektowano na potrzeby kryminalistyki i ma zadanie zapewnić szybki i dokładny pomiar 3D wraz z automatyczną rejestracją danych, generowanie raportu bezpośrednio na miejscu zdarzenia (kartometryczny szkic wraz z wykazem współrzędnych mierzonych punktów), tworzenie dokładnych cyfrowych planów (opcjonalnie uzupełnionych zdjęciami przekształconymi do postaci ortofotoplanu), wizualizacji 3D oraz rekonstrukcji przebiegu zdarzeń drogowych (opartych na technice postępowej symulacji). System składa się z elektronicznej stacji pomiarowej wyposażonej w dedykowaną aplikację do gromadzenia i prezentacji danych oraz pakietu specjalistycznych programów działających na komputerach osobistych i służących do opracowania wynikowej dokumentacji. W artykule omówiono przykłady zastosowania systemu eSURV podczas wybranych oględzin miejsc symulowanych zdarzeń drogowych oraz zaprezentowano przykłady dokumentacji wykonanej w systemie. Zamieszczono porównanie w różnych aspektach zastosowania systemu eSURV w stosunku do aktualnie stosowanych rozwiązań.


2014
Dariusz Bułka, Mirosław Marciniak, Stanisław Wolak

„Possibilities of integrating modern measuring techniques in the reconstruction of traffic accidents”

23rd Annual Congress of the European Association for Accident Research and Analysis PROCEEDINGS TAGUNGSBAND 16-18 October 2014 in Copenhagen, Denmark O.W. Berg Teclation Danmark


Słowa kluczowe: eSURV, nawigacja satelitarno-inercyjna


Streszczenie »

W artykule opisano możliwości łączenia geodezyjnych technik pomiarowych i precyzyjnej nawigacji satelitarno-inercyjnej w odtworzeniu przebiegu zdarzenia drogowego. Opis możliwości tak zintegrowanego systemu pomiarowego przedstawiono na przykładzie symulowanego zdarzenia drogowego polegającego na najechaniu rowerzysty na samochód osobowy. Topografię miejsca zdarzenia wraz ze zróżnicowaniem stanu i rodzaju nawierzchni po której poruszał się rowerzysta odtworzono w oparciu o mapowanie miejsca zderzenia z wykorzystaniem geodezyjnej techniki pomiarowej (eSURV). Tor ruchu rowerzysty oraz jego parametry ruchu zarejestrowano z wykorzystaniem precyzyjnej nawigacji satelitarno-inercyjnej. W podsumowaniu omówiono korzyści płynące z łączenia zaawansowanych technik pomiarowych w rekonstrukcji zdarzeń drogowych.

Bronisław Kolator, Andrzej Olszewski, Stanisław Walczak, Stanisław Wolak

„Ślady hamowania pozostawione na jezdni przez samochód wyposażony w układ ABS”

Paragraf na drodze nr 10/2014 Wydawnictwo Instytut Ekspertyz Sądowych 2014


Słowa kluczowe: opóźnienie, ślady hamowania, układ ABS, trwałość śladu termicznego.


Streszczenie »

W artykule przedstawiono wyniki wstępnych badań procesu ekstremalnego hamowania samochodu wyposażonego w układ ABS. Podczas prób rejestrowano takie parametry ruchu pojazdu, jak: trzy składowe wektora przyspieszenia liniowego, trzy składowe wektora prędkości liniowej oraz trzy składowe wektora prędkości kątowej. Dodatkowo, każda z prób hamowania była rejestrowana przy użyciu szybkiej kamery, z częstotliwością 200 klatek/s. Po zakończeniu każdej próby wykonywano dokumentację fotograficzną śladów hamowania oraz, przy użyciu kamery termowizyjnej, rejestrowano ślad termiczny, pozostawiony na jezdni przez koła samochodu. Na podstawie analizy uzyskanych wyników dokonano weryfikacji długości śladów hamowania oraz wartości średniego pełnego opóźnienia pojazdu.

Krzysztof Woźniak, Artur Moskała, Piotr Świder, Dariusz Bułka, Mirosław Marciniak

„Zastosowanie techniki modelowania 3D do analizy najechania pojazdu na leżącego człowieka”

IX International Science – Technical Conference AUTOMOTIVE SAFETY 2014 „Problemy bezpieczeństwa w pojazdach samochodowych”, Rajecke Teplice-Slovakia 8-10 April 2014, Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej 2014 Paragraf na drodze nr 9/2014 Wydawnictwo Instytut Ekspertyz Sądowych 2014


Słowa kluczowe: rekonstrukcja zdarzenia, tomografia, PMCT, fotogrametria, modele i wizualizacja 3D


Streszczenie »

W pracy przedstawiono interdyscyplinarną metodę rekonstrukcji zdarzenia polegającego na przejechaniu leżącego człowieka w oparciu o korelację przestrzenną pomiędzy kształtem podwozia a kształtem ciała poszkodowanego i rozmieszczeniem jego obrażeń. Wykorzystano innowacyjne połączenie technik tomografii, technik pomiarowych (fotogrametrii i tachimetrii) oraz modelowania i wizualizacji 3D. Niniejszy artykuł ma charakter obszernego skrótu.

Dariusz Bułka, Stanisław Walczak, Stanisław Wolak

„Nowy model układu napędowego zastosowany w programie do symulacji ruchu i zderzeń pojazdów samochodowych V-SIM”

IX International Science – Technical Conference AUTOMOTIVE SAFETY 2014 „Problemy bezpieczeństwa w pojazdach samochodowych”, Rajecke Teplice-Slovakia 8-10 April 2014, Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej 2014


Słowa kluczowe: program V-SIM, model układu napędowego


Streszczenie »

W niniejszym opracowaniu, będącym obszernym streszczeniem pełnego artykułu, przedstawiono matematyczny model układu napędowego zastosowany w nowej wersji programu do symulacji ruchu i zderzeń pojazdów V-SIM, ze szczególnym uwzględnieniem modelu sprzęgła oraz mechanizmów różnicowych. Ponadto przedstawiono metodę wyznaczania charakterystyki zewnętrznej silnika przy częściowym naciśnięciu na pedał przyspiesznika, na podstawie próby rozpędzania pojazdu na jednym biegu. Opracowany model układu napędowego został poddany weryfikacji eksperymentalnej dla wybranego samochodu osobowego z zastosowaniem aparatury pomiarowej VBOX.


2013
Paweł Sadowski

„Wykorzystanie możliwości systemu eSURV podczas oględzin miejsc zdarzeń. Ocena systemu pod kątem zastosowania praktycznego dla policjantów obsługujących miejsca zdarzeń”

Problemy Kryminalistyki, nr 280/2013, Wydawnictwo Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji 2013


Słowa kluczowe: eSURV, oględziny miejsc zdarzeń, pomiary 3D, mapowanie, praktyczne zastosowanie.


Streszczenie »

Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji podjęło się przetestowania systemu eSURV. Głównym celem badań było rozpoznanie możliwości systemu i określenie jego przydatności dla policjantów obsługujących miejsca zdarzeń. Badania wykazały, że system cechuje duża precyzja pomiaru, łatwość obsługi, krótki czas przeprowadzenia oględzin, w pełni polskie oprogramowanie oraz kompatybilność z polskimi specjalistycznymi aplikacjami będącymi na wyposażeniu wielu jednostek policji. Obecność systemu eSURV podczas oględzin miejsca zdarzenia w znaczący sposób ułatwi pracę funkcjonariuszy na każdym etapie dokumentowania, od przeprowadzenia oględzin do wykonania szkiców.

Krzysztof Wach, Stanisław Wolak, Sławomir Dylewski

„Badania eksploatacyjne opóźnienia hamowania zespołu pojazdów”

Paragraf na drodze, Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych 2013


Słowa kluczowe:zespół pojazdów, dwuosiowa przyczepa samochodowa, skuteczność hamulców, aparatura VBOX.


Streszczenie »

Artykuł dotyczy przeprowadzonych badań opóźnienia hamowania osiąganego przez zespół pojazdów, złożony z samochodu ciężarowego i 2 różnych typów przyczep samochodowych z osią kierowaną. Dopuszczalna masa całkowita badanych przyczep wynosiła 12 oraz 18 ton. Badania miały na celu zweryfikować skuteczność działania układu hamulcowego przyczep w warunkach eksploatacyjnych. W artykule omówiono także zastosowaną aparaturę pomiarową VBOX. Opisano przeprowadzone próby drogowe, przedstawiono uzyskane wyniki oraz sformułowano wnioski wynikające z badań.

Dariusz Bułka, Mirosław Marciniak, Stanisław Wolak

„Zastosowanie nowoczesnych narzędzi pomiarowych na przykładzie analizy widoczności”

Paragraf na drodze, Numer specjalny 2013


Słowa kluczowe: eSURV, dokumentacja kryminalistyczna, plan (szkic) 2D/3D miejsca zdarzenia, analiza widoczności, wypadek drogowy.


Streszczenie »

W artykule opisano przykład praktycznego zastosowania systemu eSURV. Celem badania było wyznaczenie zakresu wzajemnej widoczności uczestników zdarzenia drogowego, umożliwiającej rekonstrukcyjne odtworzenie sytuacji przedzderzeniowej i analizę postępowania uczestników zdarzenia. Autorzy omówili 2 niezależne metody pomiarowe, przedstawili analizę dokładności danych pomiarowych i wnioski wynikające z analizy widoczności.

Krzysztof Wach, Stanisław Wolak

„Badanie dynamiki ruchu rowerzysty z wykorzystaniem aparatury VBOX”

Paragraf na drodze, numer 3/2013, Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków 2013


Słowa kluczowe:Badania dynamiki ruchu, program V-SIM, aparatura pomiarowa VBOX.


Streszczenie »

W artykule opisano i scharakteryzowano wybrane parametry ruchu rowerzysty, zarejestrowane za pomocą aparatury badawczej VBOX podczas pokazowych prób drogowych, przeprowadzonych przez firmę Cyborg Idea w trakcie Seminarium, które odbyło się w Szczyrku, w październiku 2012 r.

Mirosław Marciniak

„System eSURV - nowe narzędzie w oględzinach miejsca zdarzenia drogowego”

Paragraf na drodze, numer 2/2013, Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków 2013


Słowa kluczowe:eSURV, oględziny miejsca zdarzenia, dokumentacja kryminalistyczna, szkic (plan) miejsca zdarzenia w układzie 2D/3D.


Streszczenie »

Artykuł omawia procedurę opracowywania dokumentacji z miejsca zdarzenia przy użyciu nowego systemu eSURV, opartego o elektroniczną stację pomiarową. W pracy zaprezentowano charakterystykę systemu oraz sposób gromadzenia i opracowania danych pomiarowych. System eSURV służy do mapowania w układzie 3D miejsc wszelkiego typu zdarzeń, a w szczególności drogowych i kryminalnych. Składa się z elektronicznej stacji pomiarowej wyposażonej w aplikację do gromadzenia i prezentacji danych oraz z pakietu specjalistycznych programów komputerowych, służących do opracowania dokumentacji (planów 2D, wizualizacji 3D, ortofotoplanów i rekonstrukcji). Omówiono zastosowanie systemu eSURV podczas oględzin miejsca wypadku drogowego oraz przedstawiono sporządzoną w tym systemie dokumentację. Wykonano też analizę dokładności danych pomiarowych. Przedstawiono również porównawcze zestawienie systemu eSURV ze stosowanymi w Polsce tradycyjnymi technikami pomiarowymi.


2012
Piotr Świder, Krzysztof Wach

„Porównanie charakterystyk momentu hamującego silnika, określonych na podstawie badań drogowych,
z zależnością empiryczną podaną w literaturze. Część 2”

Paragraf na drodze, numer 11/2012, Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków 2012


Słowa kluczowe:Badania drogowe samochodu, moment hamujący silnika, aparatura VBOX.


Streszczenie »

W artykule porównano charakterystyki momentu hamującego silnika uzyskiwane na poszczególnych biegach przez różnego typu samochody osobowe, wyposażone w silniki zarówno o zapłonie iskrowym, jak i samoczynnym, z podaną w literaturze zależnością empiryczną. Podane zostały wartości liczbowe współczynników równań aproksymujących uzyskane charakterystyki. Parametry ruchu badanych samochodów rejestrowano za pomocą aparatury VBOX opartej o zintegrowany system nawigacji satelitarnej GNSS. Aparatura ta znajduje się na wyposażeniu Mobilnego Laboratorium Badawczego firmy Cyborg Idea s.c. z Krakowa.

Piotr Świder, Krzysztof Wach

„Charakterystyki momentu obrotowego silnika podczas intensywnego rozpędzania samochodu przez biegi. Część 2”

Paragraf na drodze, numer 9/2012, Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków 2012


Słowa kluczowe:Badania drogowe samochodu, dynamiczny pomiar charakterystyki silnika, aparatura VBOX.


Streszczenie »

Praca stanowi kontynuację pilotażowych badań, mających na celu wyznaczenie dynamicznych charakterystyk momentu napędowego silnika, których wyniki zostały opublikowane w numerze 5/2012 Paragrafu na Drodze. W niniejszym opracowaniu autorzy przedstawiają wyniki kolejnych badań drogowych, do których wykorzystano cztery różne samochody osobowe, zarówno z silnikami o zapłonie samoczynnym, jak i iskrowym. Podobnie jak we wspomnianych badaniach pilotażowych, parametry ruchu tych pojazdów rejestrowano za pomocą aparatury pomiarowej VBOX angielskiej firmy Racelogic. Wyniki są przedstawione w postaci wykresów obrazujących dynamiczne charakterystyki momentu napędowego silnika przy intensywnym rozpędzaniu badanych samochodów przez biegi.

Stanisław Wolak, Stanisław Walczak

„Skuter, motorower czy motocykl? Badania dynamiki podłużnej skutera Gilera Runner”

Paragraf na drodze, numer 7/2012, Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków 2012


Słowa kluczowe:Skuter, motorower, motocykl, zmiana parametrów konstrukcyjnych, badanie dynamiki podłużnej.


Streszczenie »

W pracy przedstawiono ocenę stanu prawnego traktowanych jako motorowery skuterów, których parametry techniczne zostały zmienione w celu podniesienia maksymalnej mocy oraz zwiększenia maksymalnej prędkości. Podano typowe modyfikacje konstrukcyjne, stosowane dla podniesienia parametrów dynamicznych skutera. Za pomocą rejestratora VBOX przeprowadzono drogowe badania rozpędzania i ekstremalnego hamowania skutera Gilera Runner o pojemności 70 cm3, podczas których rejestrowano, w funkcji czasu, przebiegi składowych prędkości liniowej i kątowej oraz składowe przyspieszenia. Wyznaczono maksymalną prędkość oraz oszacowano maksymalną moc efektywną silnika tego skutera. Na podstawie zarejestrowanych czasowych przebiegów opóźnienia podczas ekstremalnego hamowania wyznaczano m.in. średnie pełne opóźnienie hamowania wg ISO (MFDD). Zwrócono także uwagę na charakter i przebieg śladu hamowania/blokowania koła w czasie ekstremalnego hamowania.

Piotr Świder, Krzysztof Wach, Stanisław Wolak

„Porównanie charakterystyk momentu hamującego silnika, określonych na podstawie badań drogowych, z zależnością empiryczną podawaną w literaturze”

Paragraf na drodze, numer 6/2012, Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków 2012


Słowa kluczowe:Badania drogowe samochodu, moment hamujący silnika, aparatura VBOX.


Streszczenie »

W pracy porównano charakterystyki momentu hamującego silnika z zapłonem samoczynnym samochodu osobowego na poszczególnych biegach, uzyskane na podstawie pomiarów przeprowadzonych przez autorów w trakcie badań drogowych, z zależnością empiryczną, podawaną w literaturze. Do rejestracji parametrów ruchu samochodu wykorzystano aparaturę VBOX, opartą o odbiornik nawigacji satelitarnej nowej generacji, w którą wyposażone jest Mobilne Laboratorium Badawcze firmy Cyborg Idea s.c. z Krakowa. Przedstawiono uzyskane charakterystyki momentu hamującego przy hamowaniu samochodu osobowego silnikiem na poszczególnych biegach oraz wartości liczbowe współczynników równań aproksymujących te charakterystyki.

Piotr Świder, Krzysztof Wach, Stanisław Wolak

„Charakterystyki momentu obrotowego silnika podczas intensywnego rozpędzania samochodu przez biegi. Część 1”

Paragraf na drodze, numer 5/2012, Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków 2012


Słowa kluczowe:Badania drogowe samochodu, dynamiczny pomiar charakterystyki silnika, aparatura VBOX.


Streszczenie »

Artykuł zawiera analizę wpływu intensywności rozpędzania samochodu na charakterystykę momentu napędowego silnika. Przedstawione zostały wyniki przeprowadzonych przez autorów drogowych prób rozpędzania samochodu na poszczególnych biegach, które porównano z wynikami uzyskanymi podczas badań samochodu na hamowni podwoziowej. Podczas badań drogowych do rejestracji parametrów ruchu pojazdu wykorzystana została nowoczesna aparatura pomiarowa VBOX angielskiej firmy Racelogic, oparta na odbiorniku nawigacji satelitarnej nowej generacji. Przedstawione wyniki powinny wskazać biegłym na konieczność zachowania ostrożności przy ewentualnym obliczaniu wartości możliwych do uzyskania przyspieszeń samochodu na niskich biegach (pierwszym, drugim), przy korzystaniu z publikowanych w Internecie zewnętrznych charakterystyk silników.

Mirosław Marciniak

„System eSURV – nowe narzędzie w oględzinach miejsca zdarzenia”

Paragraf na drodze, numer 2/2012, s. 54, Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków 2012


Słowa kluczowe:eSURV, oględziny miejsca zdarzenia, dokumentacja kryminalistyczna, szkic (plan) 2D/3D miejsca zdarzenia.


Streszczenie »

Artykuł omawia proces opracowania dokumentacji z miejsca zdarzenia przy użyciu nowego systemu eSURV opartego o elektroniczną stację pomiarową. W pracy zaprezentowano charakterystykę systemu, sposób gromadzenia oraz opracowania danych pomiarowych. System eSURV służy do mapowania 3D miejsc wszelkiego typu zdarzeń, a w szczególności drogowych i kryminalnych. Składa się z elektronicznej stacji pomiarowej wyposażonej w dedykowaną aplikację do gromadzenia i prezentacji danych oraz pakietu specjalistycznych programów komputerowych służących do opracowania dokumentacji (plany 2D, wizualizacje 3D, ortofotoplany, rekonstrukcje). W artykule omówiono zastosowanie systemu eSURV podczas oględzin miejsca zdarzenia drogowego oraz zaprezentowano sporządzoną dokumentację. Wykonano analizę dokładności danych pomiarowych. Praca prezentuje również zestawienie porównawcze systemu eSURV z stosowanymi w Polsce tradycyjnymi technikami pomiarowymi.


2011
Dariusz Bułka, Robert Janczur, Krzysztof Wach

„Nowoczesna aparatura pomiarowa do badań podłużnej i poprzecznej dynamiki pojazdów."

Paragraf na drodze, numer 11/2011, Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków 2011.


Słowa kluczowe:VBOX, badania dynamiki pojazdów samochodowych.


Streszczenie »

W artykule omówiona została nowoczesna aparatura badawcza VBOX angielskiej firmy Racelogic, oparta na wysokiej jakości odbiorniku nawigacji satelitarnej. Pozwala ona na szybszy, mniej pracochłonny i znacznie tańszy niż dotychczas stosowany, pomiar dynamiki podłużnej i poprzecznej pojazdów. Aparatura ta znajduje się na wyposażeniu laboratorium badawczego firmy Cyborg Idea s.c. z Krakowa. W artykule przedstawiono wnioski z badań weryfikacyjnych nowej aparatury, przeprowadzonych na Politechnice Krakowskiej, wraz z wykresami obrazującymi korelację wyników uzyskiwanych przy użyciu aparatury VBOX i tradycyjnej aparatury pomiarowej.

Piotr Świder, Robert Janczur, Dariusz Bułka

"Prędkość początkowa samochodu a długość ujawnionych śladów blokowania kół"

XII Konferencja „Problemy rekonstrukcji wypadków drogowych”, Materiały konferencyjne, Paragraf na drodze, numer specjalny 10/2011 (ISSN 1505-35620), Zakopane 2011.


Słowa kluczowe:Samochód, współczynnik przyczepności, badanie diagnostyczne, opóźnienie hamowania.


Streszczenie »

Przy rekonstrukcji przebiegu wypadków spotykamy się dość często z występowaniem śladów blokowania kół. W artykule podano wyniki badań współczynników przyczepności opon do jezdni dla przypadku hamowania samochodu z zablokowanymi kołami. Porównawczo przeliczono wartości prędkości początkowych hamowania przy przyjęciu: rzeczywistych (zmierzonych) przebiegów współczynnika przyczepności ślizgowej oraz przy zastosowaniu prostego modelu, przyjmującego stałą wartość tego współczynnika podczas hamowania.

Dariusz Bułka, Regina Tokarczyk

"Błędy rektyfikacji zdjęć z miejsca wypadku drogowego i metody ich eliminacji"

XII Konferencja „Problemy rekonstrukcji wypadków drogowych”, Materiały konferencyjne, Zakopane 2011


Słowa kluczowe:Dokumentacja miejsca zdarzenia, rektyfikacja zdjęć, fotogrametria.


Streszczenie »

W pracy przedstawiono genezę błędów, z którymi można się spotkać wykonując dokumentację miejsca zdarzenia drogowego z wykorzystaniem technik fotogrametrii. Opisano błędy związane z niewłaściwym tematem zdjęć, zastosowanym sprzętem fotograficznym oraz niewłaściwą techniką wykonywania zdjęć. Oprócz przedstawienia błędów opisano praktyczne metody ich uniknięcia lub minimalizowania ich skutków.

Dariusz Bułka, Szymon Duś

"Metody detekcji kolizji pomiędzy obiektami w przestrzeni 3D stosowane w rekonstrukcji wypadków drogowych"

XII Konferencja „Problemy rekonstrukcji wypadków drogowych”, Materiały konferencyjne, Zakopane 2011


Słowa kluczowe:rekonstrukcja wypadków drogowych, 3D, detekcja kolizji.


Streszczenie »

Artykuł przybliża metody detekcji kolizji stosowane w powszechnie dostępnych programach do rekonstrukcji wypadków drogowych nie wnikając w niuanse ich modeli matematycznych, lecz skupiając się, na najistotniejszych, z punktu widzenia praktycznego wadach i zaletach.

Krzysztof Wach

„Zastosowanie nawigacji satelitarnej w badaniach dynamiki pojazdów samochodowych."

Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej seria Transport 2011 z. 73

Słowa kluczowe:Badania dynamiki pojazdów samochdowych, aparatura VBOX


Streszczenie »

Dotychczas w badaniach dynamiki pojazdów samochodowych wykorzystywane były złożone tory pomiarowe, w skład których wchodziły różnego rodzaju urządzenia i czujniki. Rozwój systemów nawigacji satelitarnej umożliwia zastosowanie w badaniach pojazdów nowego typu aparatury. W niniejszym artykule pokrótce scharakteryzowano tradycyjny tor pomiarowy oraz omówiono nowoczesną aparaturę badawczą VBOX opartą na nowej generacji odbiorniku nawigacji satelitarnej. Porównane zostały przebiegi charakterystycznych parametrów ruchu pojazdu uzyskane za pomocą przedmiotowej aparatury i tradycyjnego toru pomiarowego.

Sławomir Pytel

"Wspomaganie pracy biegłego ds. wypadków drogowych programem fotogrametrycznym. Część 3: Jakość fotografii wyjściowe"

Paragraf na drodze, numer 10/2011, Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków 2011.


Słowa kluczowe:Fotogrametria, program PHOTORECT, jakość fotografii, miejsce zdarzenia.


Streszczenie »

W poprzednich artykułach autor wskazywał na niektóre ograniczenia w zastosowaniu programów fotogrametrycznych, oraz sposoby unikania niepożądanych konsekwencji tych ograniczeń. Podniesiono tam, że źródła błędów mogą być generowane zarówno w trakcie przekształcania obrazu przy użyciu programu, jak i na etapie wykonywania fotografii pierwotnej. Autor zauważa, że między tymi dwoma grupami błędów istnieje różnica. Polega ona głównie na tym, że błąd wadliwie wykonanej ortorektyfikacji może być zawsze skorygowany, natomiast, gdy dysponujemy fotografią złej jakości, to ograniczenia występujące z tego tytułu nie są już możliwe do wyeliminowania. Zaleca, aby w tych przypadkach, w których ekspert osobiście wykonuje dokumentację fotograficzną miejsca zdarzenia, powinien on ze szczególną starannością przestrzegać kilku prostych zasad, które umożliwiają maksymalne wykorzystanie zdjęć w analizach fotogrametrycznych.

Sławomir Pytel

"Wspomaganie pracy biegłego ds. wypadków drogowych programem fotogrametrycznym PHOTORECT. Część 2: Deformacja obrazu"

Paragraf na drodze, numer 9/2011, Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków 2011.


Słowa kluczowe:Fotogrametria, program PHOTORECT, miejsce zdarzenia, deformacja obrazu.


Streszczenie »

W tym odcinku omówione są zagadnienia związane z deformacją odwzorowanego obrazu. Autor omawia zjawisko dystorsji obrazu, która jest efektem cech układów optycznych obiektywów. Wskazuje, że intensywność zjawiska dystorsji i jego charakter zależy m.in. od tego, jaka jest wartość ogniskowej stosowanego obiektywu, i zaleca stosowanie aparatów z wymiennymi obiektywami o różnej ogniskowej.

Sławomir Pytel

"Wspomaganie pracy biegłego ds. wypadków drogowych programem fotogrametrycznym. Część 1: Identyfikacja punktów dopasowania"

Paragraf na drodze, numer 8/2011, Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków 2011.


Słowa kluczowe:Fotogrametria, program PHOTORECT, odzyskiwanie danych, miejsce zdarzenia, punkty dopasowania.


Streszczenie »

Programy do wykonywania ortorektyfikacji nie są narzędziem popularnym wśród polskich biegłych. Jedną z przyczyn jest przekonanie, iż są one niezbędne jedynie tym biegłym, którzy regularnie bywają wzywani na miejsce zdarzenia, bezpośrednio po jego zajściu. Na przykładzie programu PHOTORECT autor wykazuje, że program fotogrametryczny może być nieocenionym narzędziem do pozyskiwania brakujących danych dotyczących wymiarów infrastruktury w miejscu zdarzenia dla biegłego, który nie był wzywany bezpośrednio do wypadku, pod warunkiem jednak przestrzegania niewielkiej liczby prostych zasad. W tym artykule autor omawia problem doboru punktów dopasowania elementów obrazu widocznego na zdjęciu klasycznym, z punktu widzenia zasad fotogrametrycznej transformacji takich zdjęć.

Stanisław Wolak

"Tor ruchu pojazdu - praktyczne wykorzystanie modelu kierowcy w programie V-SIM"

Paragraf na drodze, numer 7/2011, Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków 2011.

Słowa kluczowe: Program V-SIM, rekonstrukcja wypadku, model kierowcy.


Streszczenie »

Artykuł dotyczy zagadnień związanych z praktyczną realizacją w programie V-SIM symulacji toru ruchu pojazdu i zmiany pasa ruchu, przy wykorzystaniu dostępnych w programie zadań: 'Tor ruchu' i 'Zmiana pasa', bazujących na matematycznym modelu kierowcy, zastosowanym w tym programie.

Robert Janczur, Krzysztof Wach

"Nowoczesna aparatura pomiarowa do badań dynamiki podłużnej i poprzecznej pojazdów samochodowych"

Biuletyn Rzeczoznawca Samochodowy" nr 178 (4/2011), s. 41-54, ISSN 2081-5123
Andrzej Olszewski, Stanisław Wolak

"Budowa modelu pojazdu w programie V-SIM. Część 2: przyczepa z osia kierowaną"

Paragraf na drodze, numer 1/2011, s. 43-70, Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków 2011.


Słowa kluczowe:Program V-SIM, model przyczepy z osią kierowaną.


Streszczenie »

Artykuł jest trzecim z serii publikacji, dotyczących problematyki opiniowania z wykorzystaniem programu do symulacji ruchu i zderzeń pojazdów V-SIM. W tej drugiej części artykułu, poświęconego budowie w programie modelu pojazdu, autorzy, krok po kroku, przedstawiają sposób zbudowania i walidacji modelu wieloosiowej przyczepy z osią kierowaną, której modelu nie ma w bazie danych programu, z wykorzystaniem modelu przyczepy rolniczej PRS-2/W6.


2010
Regina Tokarczyk, Dariusz Bułka

"Program PHOTORECT - nowe narzędzie do stosowania fotogrametrii w analizie wypadków
drogowych"

Paragraf na drodze, numer 12/2010, s. 44, Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków 2010.

Słowa kluczowe:Fotogrametria, rzut środkowy, rzut perspektywiczny, kamera fotograficzna, punkty dopasowania, program PHOTORECT.


Streszczenie »

W artykule przytoczono najważniejsze założenia charakterystyczne dla przekształcenia fotogrametrycznego, jakie wykorzystano w nowym programie komputerowym PHOTORECT firmy CYBORG IDEA oraz scharakteryzowano metodykę pracy z programem.

Dagmara Sobczyk

"Fotogrametryczne metody w rekonstrukcji wypadków drogowych"

Praca dyplomowa na Wydziale Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie, Kraków 2010.
Streszczenie »

Przedmiotem pracy dyplomowej jest ocena możliwości zastosowania metod fotogrametrii w procesie rekonstrukcji wypadku drogowego. Omówiono podstawowe zagadnienia z zakresu rekonstrukcji i zasad opisu wypadku drogowego oraz przedstawiono reguły prawidłowego sporządzania dokumentacji fotograficznej. Zaprezentowano metody fotogrametryczne jednoobrazowe – wykorzystujące zależności perspektywiczne i rzutowe oraz metody fotogrametrii dwu - i wieloobrazowej. Przedstawione zostały programy komputerowe wspomagające proces rekonstrukcji oraz przykłady zastosowań fotogrametrii do rejestracji wypadków drogowych w Polsce i na świecie. Opisano przyczyny otrzymywania błędnych wymiarów obiektów odtwarzanych ze zdjęć fotograficznych oraz przedstawiono metodę obliczeniową pozwalającą na korekcję współrzędnych tłowych obarczonych błędem dystorsji radialnej.

Andrzej Olszewski, Stanisław Wolak

"Budowa modelu pojazdu w programie V-SIM. Część 1: pojazd silnikowy"

Paragraf na drodze, numer 10/2010, s. 35, Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków 2010.

Słowa kluczowe:Program V-SIM, rekonstrukcja wypadku.


Streszczenie »

Artykuł jest drugim z serii publikacji, dotyczących problematyki opiniowania z wykorzystaniem programu do symulacji ruchu i zderzeń pojazdów V-SIM. W tym dwuczęściowym artykule, na tle wypadku z udziałem ciągnika rolniczego z dwuosiową przyczepą, przedstawiony jest sposób zbudowania w programie modeli tych dwóch pojazdów, których nie ma w bazie danych programu. Część pierwsza dotyczy budowy modelu ciągnika rolniczego, część druga - dwuosiowej przyczepy, z wykorzystaniem modeli pojazdów o zbliżonych cechach, znajdujących się w bazie danych.

Stanisław Wolak

"Program V-SIM. Wprowadzenie i ogólna charakterystyka"

Paragraf na drodze, numer 9/2010, s. 50, Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków 2010.

Słowa kluczowe: Program V-SIM, rekonstrukcja wypadku.


Streszczenie »

Artykuł jest pierwszym z serii publikacji dotyczących problematyki opiniowania z wykorzystaniem programu V-SIM do symulacji ruchu i zderzeń pojazdów. W niniejszym opracowaniu została przedstawiona ogólna charakterystyka programu, dostępne w programie narzędzia graficzne, modele pojazdów oraz ogólne zasady wykonywania symulacji ruchu pojazdów i zderzeń. W kolejnych publikacjach zostaną opisane zagadnienia, z którymi użytkownicy mają najwięcej trudności.

Piotr Świder, Krzysztof Wach

"Zastosowanie programów PC-Crash i V-SIM do symulacji "rajdowej" jazdy samochodem"

Paragraf na drodze, numer 8/2010, Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków 2010.

Słowa kluczowe: Symulacja komputerowa, PC-Crash, V-SIM, walidacja.


Streszczenie »

Podczas wypadku drogowego samochód bardzo często porusza się ruchem odbiegającym od ruchu ustalonego. Tymczasem w większości przypadków symulacje wykonywane w programach używanych do rekonstrukcji wypadków oparte są na wynikach prób przeprowadzanych zgodnie z odpowiednimi normami i stawianymi im założeniami. W takich przypadkach pojazd porusza się ruchem ustalonym, a nieliniowości charakterystyk kół ogumionych czy zawieszenia nie są w zasadzie wykorzystywane. Niniejszy artykuł został napisany w oparciu o przeprowadzone na Politechnice Krakowskiej badania samochodu rajdowego Subaru Impreza. Badania drogowe polegały na "rajdowym" pokonywaniu toru "testu łosia" oraz toru do jazdy okrężnej. Następnie dokonano symulacji przeprowadzonych prób w programach komputerowych PC-Crash i V-SIM. Symulacje wykonano na podstawie wyników przeprowadzonych prób, z wykorzystaniem wszystkich dostępnych w tych programach modeli styku koła ogumionego z jezdnią. Modele te, a także modele pojazdów zastosowane w tych programach, zostały krótko scharakteryzowane.

Piotr Świder, Krzysztof Wach

"Symulacja manewrów ekstremalnych w programach PC-Crash oraz V-SIM i eksperymentalna weryfikacja wyników"

Zeszyt naukowy nr 1(77)/2010 Instytutu Pojazdów Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2010


Słowa kluczowe: Symulacja komputerowa, PC-CRASH, V-SIM, walidacja.


Streszczenie »

Symulacje ruchu pojazdu, wykonywane w programach służących do rekonstrukcji wypadków samochodowych, oparte są w głównej mierze na wynikach prób drogowych, przeprowadzanych zgodnie z obowiązującymi normami. Wtedy wykorzystywane są w zasadzie jedynie zakresy liniowe współczynników odporności ogumienia na znoszenie boczne. Do celów rekonstrukcji wypadków drogowych bardzo często konieczne jest wykorzystanie ich pełnego zakresu. Niniejsza praca dotyczy manewrów wjazdu w tor okrężny oraz przejazdu tzw. testu „łosia”, wykonanych „rajdowymi” przejazdami samochodu Subaru Impreza, co zapewne prowadzi do wejścia w nieliniowości charakterystyk kół.. Wykonano symulacje przeprowadzonych prób drogowych w programach PC-Crash i V-SIM. Odpowiedzi pojazdu uzyskane w drodze obliczeń porównano z przebiegami rzeczywistymi.

Stanisław Wolak

"Analiza wypadków z udziałem jednośladów z wykorzystaniem programu Slibar+"

Paragraf na drodze, numer 3/2010, Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków 2010.

Słowa kluczowe: Metoda Slibara, program Slibar+, rekonstrukcja wypadku, pojazd jednośladowy.


Streszczenie »

W artykule omówiono analizę niektórych zdarzeń drogowych z udziałem pojazdów jednośladowych. Jako narzędzie do analizy wykorzystano program SLIBAR+ w wersji 2.0. Opisano kryteria związane z analizą wypadków polegających na zderzeniu samochodu z jednośladem lub najechaniu motocykla na nieruchomą przeszkodę oraz przedstawiono sposób, w jaki zaimplementowano owe kryteria do programu. Podano krótki opis sposobu wprowadzania danych i obsługi programu.

Stanisław Wolak

"Niektóre problemy w praktycznym wykorzystaniu kompleksowej metody Slibara w ujęciu klasycznym i numerycznym"

Paragraf na drodze, numer 1/2010, Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków 2010.


Słowa kluczowe: Fotogrametria, rzut środkowy, rzut perspektywiczny, kamera fotograficzna, punkty dopasowania, program PHOTORECT.


Streszczenie »

Publikacja zawiera praktyczne wskazówki dotyczące posługiwania się metodą Slibara, i to zarówno w formie klasycznej analizy wykreślnej, jak i w formie analizy numerycznej przy użyciu opracowanego przez firmę Cyborg Idea programu SLIBAR+. Artykuł nawiązuje do zamieszczonego w numerze 5/2008 "Paragrafu na drodze" opracowania, dotyczącego możliwości rozszerzenia wykreślnej metody opracowanej przez Alfreda Slibara. W cytowanym artykule omówiono podstawy teoretyczne metody. W niniejszym opracowaniu skoncentrowano się na praktycznym jej wykorzystaniu.


2009
Piotr Świder, Tomasz Pawełko

"Walidacja programu V-SIM sportową jazdą samochodu"

II Międzynarodowa Konferencja Naukowa Problemy Eksploatacji i Zarządzania Zrównoważonym Transportem, która odbyła się w Kielcach i Wólce Malinowskiej 15 - 17 września 2009 r

Słowa kluczowe: symulacja, program komputerowy, V–SIM, stany nieustalone.


Streszczenie »

Zazwyczaj płaski ruch samochodu symulowany przez stosowne programy komputerowe wykorzystywane do rekonstrukcji przebiegu wypadków są walidowane (o ile w ogóle są) wynikami typowych prób stateczności i kierowalności samochodów. W takim przypadku praktycznie wystarczy zastosowanie w modelu liniowych charakterystyk ogumienia. W referacie podano wyniki wybranych badań drogowych stateczności samochodu Subaru Impreza, prowadzonego przez kierowcę rajdowego, gdzie między innymi rejestrowano: prędkość liniową wzdłużną i boczną, przyspieszenie poprzeczne, prędkość odchylania, położenie pedałów przyspiesznika i hamulca, kąt skrętu kierownicy, włączony bieg. Kierowca, choć wykonywał przejazdy dla typowych badań stateczności samochodu, to prowadził samochód według własnej koncepcji najszybszego przejazdu (wykonując poślizgi kontrolowane). Przy takich przejazdach, bez wątpienia występowały nieliniowości współczynników odporności na znoszenie boczne opon. Przy walidacji programu zadano nie tylko zarejestrowane wymuszenia na kierownicę, ale również i włączony bieg, pozycja pedału przyspiesznika (weryfikacja modelu silnika), pozycję pedału hamulca (weryfikacja modelu hamowania). Przy walidacji porównano odpowiedzi samochodu na zadane wymuszenia i programu przy zastosowanych dwóch modelach kół ogumionych. Na wykresach porównano: zadane wymuszenia rzeczywiste i symulowane oraz stosowne odpowiedzi samochodu i programu.


2008
Piotr Świder

"Nowe możliwości wykorzystania metody Slibara w rekonstrukcji wypadku drogowego"

Paragraf na drodze, numer 5/2008, Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków 2008.


Słowa kluczowe: Metoda Slibara, adaptacja nowych zależności.


Streszczenie »

Rekonstrukcja wypadku drogowego wymaga m.in. określenia miejsca zderzenia. Funkcje empiryczne, które opisują stosowne zależności, są obarczone znacznymi błędami. Metoda Slibara pozwala na minimalizację tych błędów. Istotnym problemem jest zanik wielu śladów dotychczas występujących na miejscu wypadku, a to na skutek wprowadzenia klejonych szyb, plastikowych kloszy lamp głównych, układów optymalnopoślizgowych itp. W artykule przeprowadzono dyskusję możliwości adaptacji do metody Slibara innych niż przewidziane przez niego zależności, związanych z potrąceniem pieszego lub jednośladu. Podano przykładowe wykresy zastosowań przy rozszerzeniu metody.

Dariusz Bułka, Stanisław Wolak

"Analiza możliwości wspomagania rekonstrukcji wypadku przy wykorzystaniu różnych programów komputerowych"

IV Konferencja naukowo-szkoleniowa "Rozwój techniki samochodowej a ubezpieczenia komunikacyjne", Materiały konferencyjne Politechniki Radomskiej, ISBN 978-83-7351-300-6, s.5, Radom 2008
Streszczenie »

W artykule przedstawiono analizę możliwości wspomagania rekonstrukcji wypadków przy wykorzystaniu specjalistycznego oprogramowania. Ze względu na rozległość tematu – autorzy zdecydowali się na zawężenie prezentowanej analizy do programów, które zostały opracowane w Polsce. W pierwszej części artykułu przypomniano klasyfikację programów ze względu na stopień ich złożoności i zakres zastosowania. w drugiej części scharakteryzowano programy wspomagające rekonstrukcję opracowane przez polskich twórców oprogramowania. Charakterystykę programów ukierunkowano na wyeksponowanie możliwości wspomagania rekonstrukcji zdarzeń drogowych ze szczególnym uwzględnieniem problematyki rekonstrukcji w ubezpieczeniach komunikacyjnych.

Dariusz Bułka, Stanisław Wolak

"Grupa programów „Cyborg Idea” wspomagających rekonstrukcję zdarzeń drogowych – możliwości i ograniczenia"

VI Konferencja naukowo-techniczna "Problemy bezpieczeństwa w pojazdach samochodowych", Zeszyt naukowy Politechniki Świętokrzyskiej, Budowa i Eksploatacja Maszyn 8, ISSN 1897-2683, s.55, Kielce 2008
Streszczenie »

W pracy przedstawiono charakterystykę programów wspomagających rekonstrukcję zdarzeń drogowych, opracowanych przez firmę Cyborg Idea. Opis usystematyzowano przyjmując kryterium możliwości (stopnia specjalizacji) programu, poczynając od programów o dużym stopniu specjalizacji opisujących wąski wycinek zagadnień związanych z rekonstrukcją zdarzeń drogowych (Slibar), a kończąc na programie symulacyjnym umożliwiającym analizę ruchu i zderzeń pojazdów oraz ocenę zachowania się uczestników zdarzenia drogowego (V-SIM). Szczególny nacisk położono na wyeksponowanie możliwości i ograniczeń programów, których znajomość, zdaniem autorów, pozwoli użytkownikowi prawidłowo dobrać narzędzie do analizowanego problemu, eliminując bądź w znacznym stopniu ograniczając sytuacje nieprawidłowego (tj. wykraczającego poza możliwości zastosowanych modeli) użycia programu.


2007
Dariusz Bułka, Stanisław Walczak, Stanisław Wolak

"Niepewność modelowania typowych „manewrów obronnych” na przykładzie modeli stosowanych w rekonstrukcji
wypadków drogowych"

XVI Konferencja EVU "Niepewność w rekonstrukcji wypadków drogowych", Kraków 2007.
Streszczenie »

W pracy podjęto próbę oszacowania niepewności wyników modelowania typowych manewrów obronnych. Wykorzystano w tym celu modele pojazdu o różnym stopniu złożoności, stosowane w rekonstrukcji. Szczegółowo opisano modele współpracy koła ogumionego z nawierzchnią drogi, które w decydujący sposób wpływają na ruch pojazdu, a co za tym idzie na skuteczność podjętych manewrów. W pierwszej części opracowania skoncentrowano się na identyfikacji źródeł niepewności występujących w procesie modelowania analizowanych manewrów. w drugiej scharakteryzowano zastosowane modele. Ostatnia część opracowania zawiera porównanie rzeczywistych przebiegów uzyskanych podczas badań poligonowych z przebiegami wygenerowanymi przy użyciu poszczególnych modeli matematycznych. Jako manewr porównawczy przyjęto próbę wymuszenia skokowego obrotem koła kierownicy. Poddano ocenie parametry wyznaczone na podstawie uzyskanych charakterystyk, oraz podjęto próbę oceny wpływu zastosowanych modeli obliczeniowych na niepewność uzyskanych wyników.

Piotr Świder

"Rozszerzone możliwości zastosowania metody Prof. Alfreda Slibara"

XVI Konferencja EVU "Niepewność w rekonstrukcji wypadków drogowych", Kraków 2007.
Streszczenie »

Rekonstrukcja wypadku drogowego wymaga znajomości miejsca zdarzenia. Funkcje empiryczne opisujące niektóre zależności są obarczone znacznymi błędami. Metoda prof. Slibara pozwala na minimalizację tych błędów. Kolejnym problemem jest zmiana technologii budowy samochodów. Wprowadzenie szyb klejonych, plastikowych lamp głównych, układów optymalnopoślizgowych itp. powoduje, że aktualnie brak jest śladów, które jeszcze do niedawna występowały na miejscu zdarzenia. W artykule przeprowadzono dyskusję możliwości adaptacji innych zależności związanych z potrąceniem pieszego lub jednośladu do metody prof. A. Slibara. Podano przykładowe wykresy zastosowań przy rozszerzeniu metody.

Robert Janczur, Piotr Świder, Stanisław Walczak

"Podwójna zmiana pasa ruchu – wyniki badań drogowych i symulacji programem V-SIM z wykorzystaniem dwóch
modeli ogumienia"

IV Konferencja "LogiTrans", Szczyrk 2007 .
Streszczenie »

W pracy przedstawiono wyniki badań drogowych samochodu osobowego w zakresie manewru podwójnej zmiany pasa ruchu. Otrzymane wyniki porównano z przebiegami parametrów uzyskanymi w wyniku komputerowej symulacji ruchu w nowej wersji programu V-SIM, gdzie zastosowano dwa różne modele koła ogumionego. Do analizy wybrano znormalizowany manewr podwójnej zmiany pasa ruchu. Porównano takie parametry jak: przebiegi czasowe prędkości kątowej odchylania, przyspieszenia poprzecznego oraz przebiegi torów ruchu środka masy pojazdu.


2006
Dariusz Bułka, Stanisław Walczak, Stanisław Wolak

"Proces hamowania – aspekt prawny i techniczny w ujęciu symulacyjnym i analitycznym"

III Konferencja naukowo-szkoleniowa "Rozwój techniki samochodowej a ubezpieczenia komunikacyjne", s.19-52, Wyższa Szkoła Biznesu im. bp. Jana Chrapka w Radomiu, Radom 2006.
Streszczenie »

Hamowanie jest jednym z najczęściej wykonywanych manewrów w ruchu drogowym. W praktyce opiniowania bardzo często zachodzi konieczność analizy procesu hamowania w oparciu o utrwalone na miejscu zdarzenia ślady, które świadczą o tym iż właśnie taki manewr obronny wykonał kierujący reagując na stan zagrożenia. Do analizy procesu hamowania wykorzystywane są modele fizyczne o zróżnicowanym stopniu złożoności. Od najprostszych – stosowanych w obliczeniach analitycznych, do złożonych – stosowanych w programach symulacyjnych. W referacie omówiono aspekt prawny i techniczny odnoszący się do procesu hamowania. W części dotyczącej regulacji prawnych przypomniano kodeksowe wymogi stawiane układom hamulcowym. W części dotyczącej zagadnień technicznych omówiono modele fizyczne stosowane do analizy procesów hamowania. Szczególną uwagę zwrócono na interpretacje uzyskanych wyników obliczeniowych.

Robert Janczur, Piotr Świder, Stanisław Walczak

"Antycypacyjny model kierowcy zastosowany w programie do symulacji ruchu i zderzeń pojazdów V-SIM"

V Konferencja naukowo-techniczna "Problemy bezpieczeństwa w pojazdach samochodowych", Zeszyt naukowy Politechniki Świętokrzyskiej, Mechanika 84, ISSN 0239-4979, s.147, Kielce 2006.
Streszczenie »

W pracy przedstawiono krótką charakterystykę programu V-SIM uzupełnionego o predykcyjny model kierowcy. Skoncentrowano się na opisie zagadnień związanych z analizą ruchu pojazdu po założonym przez użytkownika torze. Omówiono strategię działania zastosowanego modelu kierowcy. Uzyskane wyniki porównano z wynikami badań symulacyjnych przeprowadzonych za pomocą programu do symulacji dynamiki samochodu CarDyn wykorzystującego model pojazdu o 19 stopniach swobody .


2005
Piotr Świder, Stanisław Wolak

"Przykład weryfikacji przebiegu zdarzenia przy użyciu programu V-SIM"

Paragraf na drodze, numer 2/2005, Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków 2005.
Streszczenie »

Na przykładzie pewnego przypadku roszczenia o odszkodowanie komunikacyjne, autorzy przedstawiają specyficzny sposób weryfikacji wersji przedstawionej przez uczestników zgłoszonej kolizji, poprzez czasowo-przestrzenną analizę zajścia, przy wykorzystaniu programu komputerowego V-SIM.


2004
Robert Janczur

"Porównanie wyników badań drogowych z ich symulacją programem V-SIM na przykładzie ekstremalnego hamowania
samochodu wyposażonego w układ ABS"

Paragraf na drodze, numer 10/2004 s. 34, Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków 2004.
Streszczenie »

W artykule przedstawiono wyniki badań drogowych samochodu FIAT Seicento wyposażonego w układ ABS hamowanego na różnych nawierzchniach oraz porównano je z wynikami symulacji komputerowej, wykonanych w przy użyciu programu Cyborg Idea V-SIM.

Piotr Świder, Robert Janczur

"Przechyły poprzeczne pojazdów - wyniki badań i symulacji komputerowych"

IX Międzynarodowa Konferencja "Problemy rekonstrukcji wypadków drogowych", Zakopane 2004.
Streszczenie »

W artykule podano wyniki badań przechyłów poprzecznych dla kilku wybranych samochodów osobowych i ciężarowych, wykonanych z wykorzystaniem żyroskopów i głowic Correvit H. Wyniki te są efektem prób drogowych prowadzonych w ramach badań stateczności i kierowalności. Podano też przykładowe wyniki symulacji ruchu badanych samochodów wykonanych najpopularniejszymi w Polsce programami, a w których przechyły poprzeczne są możliwe do określenia.

Piotr Świder, Witold Grzegożek

"Manewr podwójnej zmiany pasa ruchu próba oceny programów do rekonstrukcji wypadków drogowych"

Międzynarodowa Konferencja Motoryzacyjna "KONMOT - AUTOPROGRES 2004" Zakopane 2004, Czasopismo Techniczne Mechanika, Zeszyt 7, s. 615-620, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 2004.
Streszczenie »

W artykule podano przykładowe wyniki badań zmiany pasa ruchu samochodu oraz wynik symulacji takiego manewru z wykorzystaniem dostępnych i popularnych w Polsce programów, służących do rekonstrukcji przebiegu wypadków: PC Crash i V-SIM. Zlinearyzowano rzeczywiste wymuszenie szeregiem odcinków linii prostych. Jako odpowiedź przyjęto wartość prędkości odchylania. Porównano wyniki obliczeń symulacyjnych z wynikami badań drogowych.

Piotr Świder

"Zastosowanie grupy programów Cyborg Idea w rekonstrukcji wypadków drogowych"

Paragraf na drodze, numer 3/2004 s. 50, Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków 2004.
Streszczenie »

Na przykładzie wypadku polegającego na zderzeniu samochodu zawracającego z samochodem go wyprzedzającym autor omawia tok rekonstrukcji takiego zdarzenia i możliwość wykorzystania do tego programów Plan, V-SIM i Titan.

Dariusz Bułka, Piotr Świder

"Model pojazdu zastosowany w programie V-SIM do symulacji ruchu i zderzeń pojazdów samochodowych"

IV Konferencja naukowo-techniczna "Problemy bezpieczeństwa w pojazdach samochodowych", Zeszyty naukowe Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce 2004.
Streszczenie »

W artykule przybliżono model pojazdu o 10 stopniach swobody, zastosowany w nowym programie V-SIM przeznaczonym do wspomagania rekonstrukcji wypadków drogowych. Przedstawiono także sposób opisu zagadnień cząstkowych takich jak: model opony, model zawieszenia, układ hamulcowy, silnik, układ przeniesienia napędu czy układ kierowniczy. Zwrócono uwagę na uproszczenia dostosowane do skali zagadnienia, z jakim spotykają się biegli analizujący wypadki drogowe.


2003
Witold Grzegożek, Piotr Świder

"Nowy program do symulacji ruchu pojazdów i zderzeń 'V-SIM'. Wstępna ocena przydatności do celów ekspertyzy
sądowej"

Paragraf na drodze, numer 8/2003, s. 34. Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków 2003.